Koncept životnog ciklusa proizvoda je jedan od najstarijih marketinških koncepata koji omogućuje analizu širenja proizvoda na tržištu te utvrđivanje strategija za svaku pojedinu fazu životnog ciklusa proizvoda. Životni ciklus proizvoda je usporediv sa životnim vijekom svih živih bića kroz četiri prepoznatljive faze – rađanje, zrelost, starenje i smrt. Poznavanje i uvažavanje životnog ciklusa proizvoda važno je za donošenje pravilnih odluka o proizvodu. Potrošači, konkurenti i ostali sudionici na tržištu ponašaju se na jedan način u fazi ulaska proizvoda na tržište, a na drugi način u fazi rasta, zrelosti ili odumiranja proizvoda.
Potrebe, želje, stavovi i ponašanje potrošača uvelike utječe na brzinu prihvaćanja novog proizvoda. Tako su primjerice potrošači brže prihvatili mogućnost mobilne telefonije te je brzina prihvaćanja novih mobilnih telefona izrazito velika. Nasuprot tome prihvaćanje usluge e-bankiga se odvija relativno sporo.
Stalni i brzi napredak tehnologije utječe na brzo zastarjevanje proizvoda u koje se ugrađuju čipovi i slično što se očituje kroz kraću krivulju životnog ciklusa. Zbog toga je izrazito važno pratiti tehnološke promjene i razvijati nove proizvode kako bi se zamijenili ili nadomjestili stari proizvodi.
Međutim, postoje i određena ograničenja koncepta životnog ciklusa proizvoda:
Ø česta pojava nemogućnosti točnog utvrđivanja položaja proizvoda u životnom ciklusu u određenom trenutku vremena
Ø varijabilnost u obliku i trajanju pojedine faze u životnom ciklusu proizvoda
Ø oblik i trajanje životnog ciklusa određeni su specifičnom razinom promatranja proizvoda (vrsta proizvoda, kategorija, oblik, marka i sl.)
Ø životni ciklus proizvoda nije nezavisna varijabla prema kojoj bi marketinški stručnjaci trebali prilagoditi svoje marketinške programe, nego je zavisna varijabla određena marketinškim aktivnostima, koje je potrebno poduzeti kako bi proizvod živio životom kakav smo mu predvidjeli
Sve navedeno dovodi do zaključka da je koncept životnog ciklusa proizvoda izrazito važan za svaku tvrtku no i da posjeduje određena ograničenja koja treba uzeti u obzir. Koncept životnog ciklusa proizvoda nije jedini i konačni koncept na koji se tvrtke trebaju osloniti već je potrebno koristiti različite metode koje najbolje odgovaraju pojedinoj tvrtci i situaciji u kojoj se nalazi.
Nema komentara:
Objavi komentar